ALLMÄNNA KÖPVILLKOR
De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Omnihealth Stockholm AB (publ), organisationsnummer 559129-3832, nedan kallat ”Säljaren”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.omnihealth.se.
1 UPPRÄTTANDE AV AVTAL OM KÖP
Avtal om köp ingås mellan parterna då beställningen har bekräftats av säljaren. Genom godkännande av orderbekräftelsen från säljaren accepterar du som kund dessa villkor. Säljaren ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.
2 LEVERANSVILLKOR
2.1 LEVERANSTIDER OCH FRAKT
Säljaren använder följande fraktalternativ:
Kund hämtar/köper paket hos säljare
Säljare levererar paket till kund genom ombud
Paket X ombud: varorna skickas till närmaste utlämningsställe för x ombud. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.
Normal leveranstid är ca x arbetsdagar från det att säljaren har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden några dagar.
När du beställer en vara via säljaren hanteras den mottagen och godkänd order inom två arbetsdagar. Leveransen sker till ditt närmaste ombud. Fraktavgift är beroende av produkternas storlek, vikt och vart produkterna ska fraktas. Det totala priset för produkter och frakt presenteras i orderbekräftelsen. När din order har skickats från oss får du ett leveransmail med kollinummer. Detta kan du använda för att söka efter ditt paket på www.xx.se och även för att hämta ut din beställning när den väl ankommit till ditt utlämningsställe. Du kommer att bli meddelad via sms när ditt paket finns att hämta. Obs! Du behöver alltid legitimera dig vid uthämtning av paket.
2.2 OUTLÖSTA PAKET OCH FÖRSÄNDELSER
Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till säljaren. Om detta sker debiteras du en avgift på 2000 kr (SEK) för kostnader hänförliga till säljarens administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.
2.3 TRANSPORTSKADOR
Säljaren ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att varorna inte är transportskadat. Om du hämtat ut paketet hos närmaste utlämningsställe rekommenderar säljaren att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar vår kundtjänst. Du når oss på [email protected]
Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.
3 ÅNGERRÄTT
Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt från den dag du mottagit din vara enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Du som kund har självklart att undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras.
Kostnad för returfrakt vid åberopande av ångerrätten bekostas av köparen Vid utnyttjande av ångerrätt skall varan returneras i väsentligt oförändrat skick. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad, betalar vi tillbaka det belopp du betalat för varan. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
Önskar du en annan produkt ber vi dig att kontakta säljaren.
Undantag från ångerrätten är särskilt men inte uteslutande:
Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
Produkter som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
4 FÖRTIDA AVBOKNINGSAVGIFT
Avbokning när delar av behandlingsserien kvarstår medför en avbokningsavgift för att täcka företagets omkostnader med att hantera en avbokning. Kostnaden uppgår till 2000kr ink moms.
5 RETUR
Vid retur står du för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning. Kostnad för returfrakt bekostas av köparen. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske genom insättning till bankkonto. För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och säljaren rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp. Observera att köparen ansvarar för alla kostnader för returfrakten vid åberopande av ångerrätten.
5.5 ÅTERBETALNING VID RETUR
När vi hanterar din retur så kommer vi göra en kreditering på din beställning. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi mottagit din retur. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar. Återbetalning kommer att ske genom insättning till bankkonto. Återbetalningen kommer att synas på ditt kontoutdrag inom ett par dagar från det att vi gjort återbetalningen.
6 REKLAMATION
Säljaren besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle det ändå visa sig att en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och säljaren, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten. Reklamation till säljaren ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Säljaren förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans och i sista hand återköp. Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara. Vid godkända reklamationer står vi för returfrakten. För att få hjälp vid din reklamation: kontakta oss! Kontakta vår kundservice genom att skicka ett mail till [email protected] så snart du upptäcker defekten på din vara så hjälper vi dig med din reklamation.
Säljaren förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi även riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.
7 BETALNINGSVILLKOR
7.1 BETALNING/AVBOKNING AV BEHANDLING
Säljaren vill att betalning av behandling bokad online sker direkt vid bokning för att på bästa sätt undvika köbildning och förseningar väl på plats. Betalning hos Klarna måste genomföras inom 30 min efter bokning för att inte Klarna avbokar tjänsten. Detta kan inte Säljaren påverka. Eventuell av- eller ombokning av behandling måste göras senast 24 timmar innan bokad tid och betalning annulleras då automatiskt vid avbokning inom denna tid. Behandlingar avbokade efter 24 timmar från bokad tid debiteras med 100% av bokningskostnaden. Avbokning ska göras genom kod via Bokadirekt.
8 GARANTI
Säljaren strävar alltid efter att leverera högsta kvalitet men lämnar inga garantier att produkternas/tjänsternas kvalitet, lämplighet eller användning överensstämmer med dina förväntningar.
Säljarens produkter är säljarens ansvar fram till dess att de nått leveransadressen.
9 ANSVARSBEGRÄNSNING
Säljaren ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer i samband med montering och användning av säljarens produkter eller tjänster.
Säljaren ansvarar inte för skador och eventuella kostnader som uppkommer som en följd av felskrivningar eller inaktuell information på www.omnihealth.se eller någon av säljarens kampanjsidor
10 FORCE MAJEURE
I händelse av omständigheter som står utanför säljarens skäliga kontroll. Exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska säljarens förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 3 månader har såväl du som säljaren rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.
11 PRIS- OCH PRODUKTINFORMATION
Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig säljaren rätten att justera priset alternativt häva avtal om köp. Säljaren reserverar sig för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter/tjänster. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida
12 INTEGRITETSPOLICY OCH BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Omnihealth Stockholm AB (org. nr 559129-3832) I korthet innebär behandlingen av personuppgifter att Omnihealth Stockholm AB lagrar personuppgifter såsom namn, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer för följande ändamål:
a. För att kunna hantera din beställning
b. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Omnihealth Stockholm AB´s kanaler.
Omnihealth Stockholm AB kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen och betalleverantörer som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning. Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om du även har valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevs leverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Säljaren använder sig av MailChimp för utskick av nyhetsbrev.
Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Omnihealth i Stockholm AB
Upplandsgatan 61
113 28 STOCKHOLM
13 ÄNDRINGAR AV DE ALLMÄNNA KÖPVILLKOREN
Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras på webbplatsen. De ändrade villkoren kommer att anses vara accepterade i samband med order eller besök på vår webbplats www.omnihealth.se.
14 TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTELÖSNING
Svensk lag ska vara tillämplig på dessa allmänna villkor, med undantag för dess bestämmelser om lagval.
Eventuella tvister om tillkomsten, tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor eller andra förhållanden mellan dig som kund och säljaren ska i första hand avgöras mellan parterna och slutligen genom allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans